Resimkalemi Forum - Sanatçının Renkli Dünyasi

Geri git   Resimkalemi Forum - Sanatçının Renkli Dünyasi > SANAT TARİHİ VE EVRELERİ > Ön Asya Uygarlıkları Sanatı

ResimKalemi.Com Özel Bağlantı Alanı

Merhaba Değerli Sanat Dostları, Resimkalemi Forum sitemizde Beğendiğiniz Konuları İlk Konuda Bulunan "Facebook'da Paylaş" Linkini Kullanarak Profilinizde Paylaşabilir ve Sitemizden Daha Çok Kişinin Faydalanmasını Saylayabilirsiniz. Bu Özverinizden Dolayı Şimdiden Teşekkür Ederiz.

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Alt 20-03-09, 17:20   #1 (permalink)
Co- Admin
 
Renklerin Türküsü - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Oct 2007
Bulunduğu yer: izmir
Mesajlar: 5,215
Thanks: 3,066
Thanked 2,351 Times in 474 Posts
Renklerin Türküsü is on a distinguished road
Standart Eski Çin'de Sanat

Paylaş : FACEBOOKPaylaş : TWİTTERKonuyu Açan : Renklerin Türküsü Bu Konu : 960 Kez Okundu
Resimkalemi Forum - Sanatçının Renkli Dünyasi Sponsor Alanıek alan
ek alanek alan




Eski Çin'de Sanat

Edebiyatının tarihi Milattan 3000 yıl öncelerine kadar uzanan,zengin ve derin düşünü tarihiyle,bu alandaki eserlerle dünya felsefesine büyük katkılarda bulunan Çin,sanat alanında da çok köklü bir geçmişe sahiptir. Bir örnek vermek gerekirse, Milattan binlerce yıl önce Çinlilerin nota kullandıkları, notayla müzik yaptıkları bilinmektedir.

Bu konuda genel, fakat sağlıklı bir bilgi edinmek amacıyla, Çin'de çeşitli sanat dallarının geçmişini ayrı ayrı incelemek daha uygun düşecektir kanısındayız.

Çin resminde ağır basan unsur tabiat sevgisidir. Resimlerdeki kişiler, bütün halindeki tabiatın bir parçası olarak ele alınmışlardır. İfade bakımından, Çin resmi dünya ölçüsünde büyük bir değer taşır. Çin ressamları eskiden beri genellikle empresyonist (izlenimci) bir tutumu seçmişlerdir. Eski resimlerin çoğu uzun ipek kumaşlar,ya da kağıt üzerine yapılmıştır. Bu resimler tomarlar (rulolar) halinde muhafaza edilir. M.Ö. 1766-1122 arası egemen olan Şang hanedanı zamanında resim yapıldığı, fırça kullandığı biliniyorsa da, zamanımıza ulaşan en eski tarihli Çin resimleri M.Ö. 206 yılından gelmiştir. Sonraları duvar resimleri (panolar) gelişmiş, tapınakların artmasıyla bu tür çalışmalar büsbütün yaygınlaşmıştır.

Heykelcilik, Çinlilerin resme oranla pek az önem verdikleri bir sanat dalıdır. Genellikle hayvan heykelleri üzerinde çalışılmıştır. Çin heykelciliğinin ilk örnekleri, Şang hanedanı dönemine rastlar. Bu dönemde tunç heykelcilik hayli gelişmiştir. Şang hanedanının yerini alan Çu hanedanı döneminde, tam 800 yıl boyunca taş heykel görülmemesi gerçekten ilginçtir. Budizm’in yayılması,dinî konularda yapılan taş ve tunç heykel çalışmalarını yoğunlaştırmıştır. 10. yüzyıl, Budist heykelciliğin en kuvvetli olduğu dönemdir.

Daha sonraları, Ming hanedanı zamanında dini heykelcilik önemini kaybetmiştir. Ming hanedanı devrinin porselen ve fildişi çalışmaları, günümüzde dünya çapında ölçülerle değerlendirilmektedir. Bilindiği gibi,porselen Çinlilerin dünyaya büyük hizmetlerinden biri sayılan bir buluştur. Tabaklar, vazolar, mezarlara konacak türlü eşya, biblolar hatta kiremitler, Çin'de uzun süre porselenden yapılmıştır.

Çin mimarisinin karakteristikleri, çok katlı zarif kuleler, uçlarından kıvrık uzun saçaklı yapılar, tapınaklar,yüksek kemerli, zarif ve sağlam taş köprülerle belirlenebilir. Han hanedanı zamanında yapılan bir hükümet konağı 4000 metre karelik bir alanı kaplamaktaydı. Çin mimarlığının bir başka özelliği de,yapıların tabiatla her bakımdan uyum halinde olmasıdır. Tabiata açılmak düşüncesiyle, yapılarda taraçalara büyük ölçüde yer verilir.

"Pagot" denilen tapınaklar,Çin mimarlığının en karakteristik ürünleri arasında sayılır.

Bütün sanat dallarına uygulanabilecek bir genellemeyle, Çin sanatının en azından 6000 yıllık bir tarihi olduğunu söyleyebiliriz. Bu uzun tarih boyunca, Çin sanatı aralıksız olarak eserler vermiştir



Yün halı

Tarihi kayıtlara göre 1860’lı yıllara kadar Pekin’de yün tezgahının kullanılmadığı görülmektedir. 1860 yılında, Ho Chi-Ching adında bir rahip Pekin’deki fakirler için Paoku’da bir dokuma okulu açtı. Bu proje çok başarılı oldu ve okul Batı kapısı ve Doğu kapısı olarak ikiye ayrıldı. Daha sonra, Batı kapısı okulu Tientsin’e taşındı ve burada kırmızı, mavi ve kahverengi renklerde basit geometrik desenlerle bezenen dayanıklı, deve yünü halısı dokuma geleneğini geliştirdi.
Çin’de büyük halılar özellikle de geniş yün halılar yakın zamanlara kadar kullanılmıyordu. Ming hanedanlığı zamanında “kang” denen ateşle ısıtılan ve tuğladan yapılan yatak platformların üzerine örtmek için Kuzey Çin’de yaygın olarak halılar kullanılıyordu. Bu halılar ya “Kang”ın üzerine koyulacak bir masanın altına serilmek için ya da tüm “Kang”ı örtecek şekilde tasarlanıyordu. Bu halılar genel olarak keçe ve kısmen uçları siyah ve kırmızıya boyanan deve tüyü kullanılarak yapılıyordu. Bazıları ipek bazıları yün olan keçe kilimlerin ilk örneklerinin Japonya’dakiler olabileceği ve kesin olmamakla birlikte bunların tarihinin Tang dönemine kadar uzandığı sanılıyor. Ming dönemi ve daha sonra da Ching hanedanlığının büyük kısmında “kang” için yün kilimler, tapınak zemini için paspaslar, dua halıları ve duvara asılan kilimler Çin’in kuzey kesiminden geliyordu. Kansu, Suiyuan, Shensi ve Shanxi Çin’de kullanılan tüm halıların eski İpek Yolu’na ulaşan birçok uzak bölgeyle birlikte en büyük sağlayıcılarındandı. Halıların geldiği bölgelere Tibet, Moğolistan ve Çin kontrolünün dışındaki bölgeler de dahildi. Kuzey Shansi, Suiyuan ve Ninghsia halılarının kalitesiyle ünlüydü. Bu kilimler bölgede bolca bulunan yün ve deve tüyünden yapılıyordu. Böyle bir çalışmanın örneği yünden yapılan ve renkleri geçen zamana karşın halen parlak olan Çin Türkistan‘ındaki Lou Lan’da bulunan bir halıdır.
Tarihi kayıtlara göre 1860’lı yıllara kadar Pekin’de yün tezgahının kullanılmadığı görülmektedir. 1860 yılında, Ho Chi-ching adında bir rahip Pekin’deki fakirler için Paoku’da bir dokuma okulu açtı. Bu proje çok başarılı oldu ve okul Batı kapısı ve Doğu kapısı olarak ikiye ayrıldı. Daha sonra, Batı kapısı okulu Tientsin’e taşındı ve burada kırmızı, mavi ve kahverengi renklerde basit geometrik desenlerle bezenen dayanıklı, deve yünü halısı dokuma geleneğini geliştirdi. 1800’lü yılların sonunda halı üretiminin kalitesi belirgin şekilde bozuldu. Tientsin yün halı endüstrisi Ching hanedanlığının düşüşüyle tamamen yıkıldı. 1930’lu yıllarda halı endüstrisi hem Tientsin ve Shanghai’da batılı sermayenin yardımıyla yeniden başladı. 1949 yılında, halı dokuma geleneği tamamen daha modern tekniklerle sürdürüldüğü Hong Kong ve Asya’daki diğer noktalara taşındı



Kağıt kesme Sanatı
Çin'in köy ve kasabalarında kağıt kesme eserlerini yapıştırma geleneği yaygındır. Gözleri kamaştıran ve rengarenk kağıttan kesilen çiçek, hayvan, kuş ve insan figürleri camların üzerine veya kapılara yapıştırılır.
Kağıt kesme Çin'de halk arasındeki en yaygın sanatlardan biridir. Kağıt kesmenin gerçek tarihi kesin olarak bilinmiyor.
Bir söylentiye göre kağıt kesme sanatının kökü çok eskilere, Tanrı ve ataları anmak için yapılan kurban sunma törenlerine dayanıyor. Eski insanlar kağıtlarla çeşitli hayvan ve insan figürleri yaparak, bunları cenaze ile birlikte gömmüyorlardı veya cenaze töreninde yakıyorlardı. Kağıt kesmelerin temsil ettiği şeylerin ölenlere eşlik etmesini istiyorlardı. 1000 yıl kadar önce, kağıt kesmeler daha çok süs olarak veya sanatta kullanılmaya başlandı. Tarihi kayıtlara göre Tang Hanedanı zamanında, kadınlar kağıt kesmeleri süs eşyası olarak kullanıyordu. O zamanlar, kadınların kelebek şeklindeki kağıt kesmelerle baharı karşılama geleneği vardı.12. yüzyıldaki Sun Hanedanı'na girildiğinde bazı insanlar kağıt kesmeleri hediye üzerinde süs olarak kullanıyordu. Bazıları kapı ve pencerelere yapıştırıyor, bazıları da kağıt kesmelerle duvar, ayna, lamba ve fenerleri süsüyordu. O zamandan itibaren kağıt kesme mesleğiyle geçinen sanatçılar ortaya çıkmaya başladı.
Kağıt kesme saf el işidir. Profesyoneller için bir makas ve bir kağıt yeter. Bunu öğrenmek de çok zor değil. Profesyoneller karmaşık desenler yapmak için farklı tiplerde makas ve bıçaklara ihtiyaç duyuyorlar. Kağıt kesme ya bir tane kağıt ya da birkaç tane kağıt üzerinde yapılır. Basit modeller doğrudan kağıt üzerinde kesilebilir. Karışık olan modeller ise önce kağıt üzerinde basılıyor, sonra ise uygun bıçaklarla kesiliyor. Ancak kağıt kesme ile uğraşanların çok dikkatli olmaları gerekiyor, zira dikkatsizlik emekleri boşa çıkarabilir.
Kağıt kesme konuları çok zengindir. Çiçek, kuş, balık veya küçük hayvan olabilir. Yani hemen hemen her şey olabilir. Çin'in çeşitli bölgelerindeki halk kitlelerinin yaşam alışkanlığı ve güzellik ile ilgili görüşlerinin farklı olmasından dolayı kağıt kesmeler farklı özellikler taşır. Örneğin kuzey bölgesindeki kağıt kesmeler nispeten kaba ve serttir, güneydeki kağıt kesmeler ise zarif olduğu gibi nehri ve göller diyarının özelliklerinin taşır. Ancak hangi konuda olursa olsun, benzemesi ve canlı olması için özen gösterilir.
Eskiden Çin'in köylerinde, her sonbahar hasadından sonraki boş zamanlarda kadınlar sık sık bir araya gelerek kağıt kesmeler yaparlardı. Bu, her kız çocuğunun öğrenmesi gereken bir el sanatıydı ve insanların gelinlerin hünerlerini değerlendikleri bir ölçüt olarak kabul edilirdi. Ancak toplumun gelişmesiyle birlikte, bir yandan birçok kişi artık kağıt kesme sanatını öğrenemezken, diğer yandan kağıt kesmeyi meslek olarak yapanlar ortaya çıkmaya başladı.
Çin'de, günümüzde kağıt kesme sanatı fabrikası ve Milli Kağıt Kesme Sanatı Derneği vardır. Bu kuruluşlar düzenli olarak sergi ve teknik alış veriş düzenleyerek kağıt kesme eserleri çıkartırlar. Kağıt kesme, artık süs olmaktan çıkıp bağımsız bir sanat dalı haline geldi. Kağıt kesme eserlerinin konuları da çağın gelişmesiyle sürekli genişliyor. Bunun yanı sıra diğer sanat dalları da, kağıt kesme sanatının özel birikiminden yararlandı. Resimli kitaplar, tiyatrolar, gazete sütunları ,kitap kapakları ve sinema gibi alanlarda kağıt kesme sanatının izlerine rastlanıyor.
__________________
Renklerin Türküsü isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Kullanıcı Bu Mesajından Dolayı Renklerin Türküsü Kullanıcısına Teşekkür Etti..
ebruli (20-03-09), fakir-i pür taksir (20-03-09)
Alt 20-03-09, 18:06   #2 (permalink)
Forum Emektarı
 
ebruli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Oct 2007
Bulunduğu yer: İzmir
Mesajlar: 722
Thanks: 564
Thanked 367 Times in 84 Posts
ebruli is on a distinguished road
Standart Cevap: Eski Çin'de Sanat

Bu değerli paylaşım için teşekkürler...emeğine sağlık...
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]
ebruli isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

« - | - »

Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık

Hizli Erisim

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türkiye'de sanat en yeni en aktif sanat sitesi lutfibayrak Sanat Dünyasında Sitelerimiz 1 15-08-12 02:01
sanat sanatçı, sanat eseri ve izleyici İbrahim ÖZAT Sanat ve sanatçı 0 05-03-10 14:30
3.EgeArt Sanat Günleri-Genç Sanat Resim Yarışması ve Sergisi(Son Başvuru 2 Kasım 2009) neba Yarışmalar 5 06-12-09 03:42
Kil İşleri ( Geçmişten Günümüze gelen en eski Sanat ) Bayraktar Heykel 0 24-08-09 00:23
Sanat Konulu Şiirler - ( sanat Şiirleri ) Bayraktar Yazarlardan Şiirler 3 19-02-08 22:19

test
WEZ Format +3. Şuan Saat: 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.2.0
Resimkalemi Forumu Tüm Lisanslı Haklara Sahiptir